90-tals leksaker

Kommer ni ihåg dessa söta, färgglada, små elektroniska virtuela djur som du tar hand om?
Ett animerat djur som ska matas, rastas, och tas om hand, du skulle vara en god matte eller husse annars dog ditt djur. Folk tog med sina Tamagotchin till skolan eftersom de inte ville lämna den ifred, många lärare blev smått irriterande på dessa, eftersom de lät under lektionerna och de förbjuds en tid i skolan. Vissa föräldrar tog även med sig sin dotters/sons lilla leksak till jobbet för att hålla det vid liv.
Det var år 1997 som den först Tamagotchin kom till Sverige, de blev riktigt populära den tiden och uppfanns av Aki Maita och utvecklades 1996 av leksaksföretaget Bandai. Namnet "Tamagotchi" är en kombination av det japanska ordet för ägg, "たまご" (tamago), och det engelska ordet för klocka, "watch". 

            


Jag själv kommer ihåg när jag själv hade en sådan. Den första var en rosa med 6-8 djur i. Jag älskade den verkligen men sen kom min bästa kompis och lurade in mig till att byta mot sin, som var en sjöjungfru. Det var det sämsta bytet jag gjort någonsin, jag ångrade mig jätte mycket. Sen fick jag en liknande en annan kompis Tamagotchi som var en hund som köptes på Toys R Us. Den kommer jag ihåg väldigt mycket, när jag fick reda på hur man upplevde ett nytt djur så gick den i sönder. (Uppleva knappen)
En idag vill jag ha en sådan, eftersom jag inte kan ha något husdjur med päls som jag kan ta hand om (killen är allergisk) så var den här idén jätte bra. hihi




Källa

Kommentarer
Fanny säger:

åååh jag kommer ihåg när jag hade en sån! Tror att jag fortfarande har kvar den någonstans.. :)

2012-03-18 | 11:34:28
Bloggadress: http://fannyyoolsson.blogg.se/
Wakeywakey säger:

Haha, min första Tamagotchi var den längst ner till höger xD

2012-03-21 | 15:44:30
Bloggadress: http://wakeywakey.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback