Brownie försök

Fick ett samtal av gullan och han efterfrågade om jag kunde göra lite borwnies till honom för att han var så sugen på det. Jag hade faktiskt tängt göra detta för någon dag sedan men inte blitt av. Men nu har jag i alla fall ett uppdrag om att någon vill smaka så det går ju lika bra idag. Just nu klurar jag ut vad för recept jag ska använda till detta.
Själva kakan påminer om den svenska kladdkakan som är ungefär likadan, kladdig, chokladig och fyrkantig. Men jag tänkte testa i muffinsformar eftersom fyrkantiga är så tråkiga. 
 
  • 250 g smält smör
  • 5 dl socker
  • 4 ägg
  • 1 och 3/4 dl kakaoblandning (hälften ren kakao och hälften “oboy”)
  • 2,5 dl mjöl
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1/4 tsk salt
Eller: 
  • 125 gram  smör
  • 125 gram mörk choklad
  • 2 st ägg
  • 2,5 dl socker
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 1,75 dl pekannötter

Tillagning:

  1. Lägg smör och choklad i en kastrull på mycket svag värme och rör om tills blandningen är mjuk. Lägg ägg och socker i en skål och vispa tills smeten är tjock och ljusgul.
  2. Blanda ner chokladsmet, mjöl blandat med bakpulver och hackade nötter (macadmianötter är ett alternativ) och häll smeten i en smord 20 cm fyrkantig kakform.
  3. Grädda i 175 grader ca 30 minuter eller tills kakorna är klara. Låt kakan svalna och skär sedan upp den i ca. 12 stycken bitar. Servera gärna med starkt espressokaffe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback